نویسندگان | سید عبدا... کیانژاد تجنکی حمید عبادی علی محمدزاده |
---|---|
نشریه | علوم و فنون نقشه برداری |
ارائه به نام دانشگاه | تفرش |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۸ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
شناسایی و استخراج راه یکی از موضوعات مهم در زمینه فتوگرامتری و سنجش از دور و ماشین بینایی میباشد. تحقیقات بسیار زیادی در این خصوص بر مبنای تصاویر چندطیفی انجام شده که عمدتا نتایج نسبتا خوبی نیز به دست آمده است. در این مقاله، یک روش اتوماتیک و شیگرای سلسله مراتبی جهت شناسایی و استخراج عارضه راه در مناطق شهری پیشنهاد داده شده است. روش پیشنهادی این تحقیق مبتنی بر روش قطعه بندی شیفت میانگین[1] و مدل رنگی HSI [2] برای شناسایی عارضه راه است. ابتدا از تصویر چندطیفی قطعهبندی شده، شاخصهای طیفی NDVI [3]و NDWI [4]ایجاد شده، همچنین تصویر قطعهبندی شده فوق به فضای رنگی HSI انتقال یافت. در ادامه به کمک محصول رنگ و شاخصهای طیفی NDVI و NDWI و باند مادون قرمز نزدیک[5] راههای اولیه شناسایی شدند. سپس با تکنیک برداری سازی مبتنی بر دیاگرام ورونی[6] محور راهها استخراج شد. پس از استخراج محور راههای اولیه، بر اساس قواعد توپولوژیکی قطعات زائد متصل به راه حذف گردیدند. به منظور آزمون روش پیشنهادی، از تصویر ماهوارهای چندطیفی محدوده Moonah کشور استرالیا که توسط انجمن بینالمللی فتوگرامتری و سنجش از دور (ISPRS) ارائه شده، استفاده گردید. طبق نتایج ارزیابی، پارامترهای کامل بودن، صحت، کیفیت و F1Measure روش پیشنهادی به طور میانگین عبارتند از: 98%، 85%، 84% و 91% برآورد شده است. علاوه بر این، نتایج روش پیشنهادی با نتایج پنج روش از روشهای برجسته موجود در استخراج راه، مورد قیاس قرار گرفت. نتایج حاصل از ارزیابی نشان میدهد که روش پیشنهادی در شناسایی و استخراج راهها بر مبنای تصاویر چندطیفی ماهوارهای با قدرت تفکیک مکانی بالا، از قابلیت بسیار خوبی در مناطق شهری برخوردار است. [1]