بررسی و مقایسه افزایش ظرفیت باربری خاک های دانه ای و مخلوط مسلح شده با ژئوگرید و ژئوتکستایل با استفاده از آزمایش CBR

نام نویسنده (دانشجو):
محل دفاع: دانشگاه تفرش - ساختمان شماره یک
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد
سمت استاد در پایان‌نامه: استاد راهنما

چکیده:

 

چکیده :

برای افزایش ظرفیت باربری خاک می توان از سیستم تسلیح خاک استفاده کرد. خاک مسلح، مصالح ساختمانی مرکبی است که در آن مسلح کننده دارای مقاومت کششی به عنوان عامل تسلیح در توده خاک قرار می گیرد. مسلح کننده هایی نظیر ژئوتکستایل­ها و ژئوگریدها با افزایش مقاومت کششی خاک، نقش بسزایی را در بهبود ظرفیت باربری خاک ایفا می کنند. با توجه به رفتار غیرخطی خاک و تسلیح آن به کمک عناصر مسلح کننده دارای رفتار متفاوت با توجه به نوع خاک، نوع مسلح کننده، شرایط و مقدار بارگذاری دارد.

در این تحقیق به منظور بررسی افزایش ظرفیت باربری بر روی سه نمونه خاک در تراکم های مختلف ۱۰۰، ۹۵ و ۹۰  درصد و استفاده از دو نوع مسلح کننده ژئوتکستایل­ و ژئوگرید و عمق های قرارگیری ۱،۲،۳،۴ و ۶ با استفاده از آزمایش CBR به مقایسه و بررسی نتایج حاصل از آزمایشات پرداخته است.

نتایج تحقیق نشان داد که هر چه خاک متراکم تر باشد دارای ظرفیت باربری بیشتری است و هر دو مسلح کننده ژئوتکستایل­ و ژئوگرید باعث افزایش ظرفیت باربری خاک می شوند و مسلح کننده ژئوگرید عملکرد بهتری نسبت به مسلح کننده ژئوتکستایل­ دارد باتوجه به عمق قرارگیری مسلح کننده، عمق بهینه در خاک رس بین ۱ تا ۳ سانتی متر و در خاک های ماسه و مخلوط در عمق ۳ سانتی متر قرار می گیرد.

 

کلمات کلیدی:

خاک دانه ای ژئوگرید- ژئوتکستایل، مسلح- ظرفیت باربری آزمایش  CBR


پایان نامه دو استاد راهنما داشته است

استاد راهنمای اول : حمید رضا صبا

استاد راهنمای دوم : محمد رضا برومند