بررسی عددی تأثیر پی های ارتعاشی بر روی رفتار دیوارهای پایدارسازی شده با سیستم میخکوبی

نام نویسنده (دانشجو):
محل دفاع: دانشگاه تفرش - ساختمان شماره یک
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد
سمت استاد در پایان‌نامه: استاد راهنما

چکیده:

چکیده:

با وجود پیشرفت های اخیر مهندسی عمران در روش های نوین ساخت و ساز، هنوز اخبار ریزش دیواره گودبرداری و سازه های مجاور و صدمات مالی و جانی فراوان ناشی از آن در اقصی نقاط ایران و سایر کشورها منتشر می گردد که در این خصوص لزوم پایدارسازی ایمن دیواره گودبرداری ها (با سیستم هایی چون سیستم میخکوبی) خصوصا در اجرای گودبرداری های عمیق در زمین های سست، ضرورت ویژه ای پیدا کرده است.

از طرفی، با توجه به گسترش روز افزون گودبرداری ها در خارج مناطق شهری و در نزدیک کارخانجات، گودبرداری هایی که در مجاورت پی ماشین آلات واقع می شوند، مورد توجه قرار می گیرند. بدین ترتیب، توجه به تأثیر پی ماشین آلات در مجاورت گودبرداری ها و نقش پایدارسازی ایمن دیواره گودبرداری های مجاور به پی ماشین آلات (با سیستم هایی چون سیستم میخکوبی) در میزان این تأثیرگذاری از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده که دیگر محققین به آن نپرداخته اند. از این رو در این تحقیق با شبیه سازی های عددی اجزای محدود توسط نرم افزار Plaxis2D به این مهم پرداخته شده است.

در این تحقیق، با استفاده از مدل سازی عددی دوبعدی یک پی سطحی نواری ماشین آلات در مجاورت یک گودبرداری عمیق پایدارسازی شده (با سیستم میخکوبی) در خاکی ماسه ای (توسط نرم افزار اجزای محدود Plaxis2D) و تحلیل دینامیکی (تحت بارگذاری قائم سیکلی) این مدل، تأثیر پی های ارتعاشی بر روی رفتار گودبرداری های عمیق پایدارسازی شده با سیستم میخ کوبی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین، در این میان، با تغییر در پارامترهای هندسی میخ ها (چون قطر، طول، فواصل نسبی افقی و قائم و همچنین زاویه میل میخ ها و ارتفاع گود)، نقش پارامترهای هندسی مذکور نیز در میزان تأثیرگذاری پی های ارتعاشی بر روی رفتار گودبرداری ها از قبیل جابه جایی و نشست دیوار و نیروی محوری در میخ ها، مورد مطالعه قرار گرفت.

نتایج نشان داد که وجود پی های تحت بارهای ارتعاشی ناشی از حرکت وسایل نقلیه در مجاورت گودها سبب افزایش 4 برابری در مقادیر نشست زیر پی و افزایش 2 برابری در مقادیر جابجایی افقی دیوار داشته است. همچنین نتایج نشان داد که افزایش ارتفاع دیوار سبب افزایش مقادیر جابجایی و نشست تا میزان بیش از سه برابری شده و افزایش قطر و کاهش فواصل افقی و قائم میخ ها سبب کاهش مقادیر نشست و جابجایی افقی دیوار می گردد. ضمن آنکه بررسی ها نشان داد زاویه بهینه برای میخ ها °5 بوده و کاهش طول میخ ها سبب افزایش شکم دادگی دیوار در یک سوم بالایی دیوار می گردد. مقادیر نیروی محوری ایجاد شده در میخ ها برای میخ های ردیف های پایین گود بیشتر بوده و مقادیر نیروی محوری در میخ ها در صورت وجود بار ارتعاشی تقریباً 25 % افزایش یافته است.

واژگان کلیدی: دیوار میخکوبی شده- بار ارتعاشی- وسایل نقلیه- جابجایی افقی- نشست


استاد راهنمای اول : حمید رضا صبا

استاد راهنمای دوم : حسین زنجیرانی فراهانی


کلید واژه ها: دیوار میخکوبی شده- بار ارتعاشی- وسایل نقلیه- جابجایی افقی- نشست